Gyakran ismételt kérdések a vámháború kapcsán
Sok kérdést kapunk a Trump elnök által kihirdetett amerikai kereskedelempolitikai intézkedések kapcsán, így hasznosnak gondoltuk ezek egy részét egy csokorba gyűjteni (az IEEPA kiegészítő/büntető vámok alapvetően a kínai, kanadai és mexikói vállalatokat érintik). Az acél- és alumínium termékekkel kapcsolatos bejegyzésünkről már írtunk itt, a gépjárművek- és gépjárműalkatrészekkel kapcsolatban pedig itt olvashatnak részletesebben.
I. Általános kérdések
Mikortól kell alkalmazni a kiegészítő/büntető vámokat?
A vonatkozó jogi aktusok (végrehajtási rendelet¹ proklamáció) meghatározzák a hatálybalépés időpontját, és jellemzően a behozatal/import időpontját veszik alapul. Ez az az időpont, amikor az árut szabad forgalomba bocsátják, vagy amikor egy vámraktárból szabad forgalomba helyezik az USA területén.
Hol találhatóak meg az alkalmazandó kiegészítő/büntető vámok?
A kiegészítő/büntető vámok az elektronikus amerikai vámtarifa rendszerben (HTSUS) kereshetőek. A HTSUS-ben a vámtételeket a vámtarifaszám megadásával lehet megtalálni. Az „Általános” („General”) oszlopban található vámtétel melletti lábjegyzet jelzi, hogy alkalmazandó-e kiegészítő/büntető vám az adott termékre. Sajnos maga a kiegészítő vámtétel közvetlenül az oszlopban nem szerepel, csak a hivatkozás a 99. árucsoportra. Egyéb alternatíva a vámtételek keresésére az Access2Markets uniós adatbázis.
Az alkalmazandó kiegészítő/büntető vám az árucikk származási vagy feladó országától függ?
Az amerikai kereskedelempolitikai intézkedések, így a kiegészítő/büntető vámok alkalmazásakor minden esetben a származási országot kell figyelembe venni.
Hogyan határozható meg egy árucikk amerikai származása?
Főszabály szerint itt is a kielégítő megmunkálás- vagy feldolgozás kritériuma érvényesül. Az amerikai hatóságok ezt az un. eset jog figyelembevételével alkalmazzák.
Kérhető-e a kiegészítő/büntető vámok visszatérítése (drawback)?
A legtöbb végrehajtási rendelet nem rendelkezik a kiegészítő/büntető vámok visszatérítésének lehetőségéről:
- Acél: Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében nem lehet vámvisszatérítést igénybe venni.
- Alumínium:Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében nem lehet vámvisszatérítést igénybe venni.
- USA-Kína: Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében nem lehet vámvisszatérítést igénybe venni.
- USA-Kanada: Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében nem lehet vámvisszatérítést igénybe venni.
- USA-Mexikó:Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében nem lehet vámvisszatérítést igénybe venni.
- Gépjárművek/Gépjármű alkatrészek:Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében nem lehet vámvisszatérítést igénybe venni (van azonban egyéb alternatíva a visszatérítésre).
A klasszikus vámvisszatérítésre azonban a következő esetekben van lehetőség:
- Kölcsönös vámok:Ezen proklamáció alapján kivetett vámok tekintetében lehet vámvisszatérítést igénybe venni.
- 301-es szakasz szerinti vámok:A 301. szakaszban szereplő vámok megfizetésére kérhető visszatérítés.
II. IEEPA kiegészítő/büntető vámok²
Milyen mértékűek a Kínával, Kanadával és Mexikóval szemben bevezetett kiegészítő/büntető vámok?
Az USA és Kína megállapodott abban, hogy egy 90 napos átmeneti időszakra részben felfüggesztik a kölcsönösen bevezetett és alkalmazott kiegészítő/büntető vámokat. Így 2025. május 14. óta a Kínából származó árucikkekre 10 százalékos (korábban 125 százalékos) kiegészítő/büntetővám alkalmazandó. A fentanilra vonatkozó vámok (20%) és egyéb intézkedések (beleértve a 301. szakasz vámtételeit) továbbra is érvényben maradtak.
A kanadai árucikkekre 2025. március 4. óta 25%, illetve 10 százalékos behozatalivámot vetnek ki. Az USMCA³ keretében (Szabadkereskedelmi Megállapodás az USA-Mexikó-Kanada között) importált árukra azonban mentesség vonatkozik.
A Mexikóból származó behozatalokra 2025. március 4. óta 25 százalékos importvámot vetnek ki. Az USMCA keretében importált árukra azonban mentesség vonatkozik.
A vámfelügyelet alatt ideiglenes behozatali eljárás (Temporary Importation under Bond/TIB) alá vont árukra alkalmazandóak-e a kiegészítő/büntető vámok?
Ezen eljárás alá vont árukra az extra vámok nem alkalmazandóak.
A kiegészítő/büntető vámok vonatkoznak az amerikai vámtarifa (HTSUS) 98. árucsoportjába tartozó árukra is?
A kiegészítő/büntető vámok nem vonatkoznak a 98. árucsoportba tartozó áruk behozatalára.
A 98. árucsoport tartalmazza többek között a mintákra és a tértiárukra vonatkozó rendelkezéseket. Ennek megfelelően a kiegészítő/büntető vámok csak az árukon (Kínában, Kanadában, Mexikóban) elvégzett javítás, változtatás vagy megmunkálás értékére vonatkoznak.
A kiegészítő/büntető vámok csak a külföldön (Kínában, Kanadában, Mexikóban) összeszerelt áru értékére vonatkoznak, levonva az ilyen, az Egyesült Államokból származó termékek költségét vagy értékét.
A kiegészítő/büntető vámok vonatkoznak a feldolgozásokra és javításokra is?
A 9802.00.40, 9802.00.50 és 9802.00.60 vámtarifaszámok esetében a kiegészítő/büntető vámok az elvégzett javítások, változtatások vagy feldolgozások értékére vonatkoznak.
A 9802.00.80 vámtarifaszám esetében a kiegészítő/büntető vámok a külföldön összeszerelt áru értékére vonatkoznak, levonva az ilyen, az Egyesült Államokból származó termékek költségét vagy értékét.
Az én árucikkeim a 301. szakasz szerinti vámok alól kivételt képeznek, vonatkozik-e azonban a Kínából származó árukra az IEEPA alapján kivetett kiegészítő/büntető vám?
Az amerikai vámtarifa 9903.01.20 vagy 9903.01.24 tarifaszámai alatt előírt kiegészítő/büntető vámok minden más alkalmazandó vám (beleértve a 301. szakasz szerinti vámokat is), adó, díj és illeték mellett alkalmazandók. Még ha az áruk mentesülnek is a 301. szakasz szerinti vámok alól, ha az árucikkek a 9903.01.20 vagy 9903.01.24 vámtarifaszám alá sorolandók, akkor a 9903.01.20 vagy 9903.01.24 HTSUS-ben előírt kiegészítő/büntető értékvám vonatkozik rájuk.
Hol találok további információkat az IEEPA-vámokról?
Számos információ található a vonatkozó jogi aktusokban, illetve az Egyesült Államok vámhatósága (CBP[4]) szintén összegyűjtött egy gyakran ismételt kérdéseket és adott ki útmutatásokat erre vonatkozólag.
III. Acél- és alumínium termékek
Minden acél- és alumíniumterméket érint a 25 százalékos büntetővám?
Nem. Az érintett termékek listája, beleértve a vámtarifaszámokat is, itt érhető el: List of Steel HTS subject to Sec. 232 és List of Aluminium HTS subject to Sec. 232
Hogyan határozzák meg az acél- és alumíniumszármazékok tartalmát, és ezt hogyan kell bejelenteni a vámhatóságnak?
Az acéltartalom értékét a vámérték-megállapodás (19 U.S.C. 1401a.) elveivel összhangban kell meghatározni. Ehhez kapcsolódóan az Egyesült Államok vámhatósága összegyűjtött egy gyakran ismételt kérdéseket és adott ki útmutatásokat erre vonatkozólag.
Hogyan kell bejelenteni az olvasztás és az öntés országát, ha a termék a 232. szakasz szerinti vámok hatálya alá tartozik, de az importőr nem ismeri az olvasztás és az öntés országát?
Ezekben az esetekben a nyilatkozattevő az olvasztás és az öntés országaként az „OTH” („Other”) jelölést adhatja meg.
IV. Gépjárművek- és gépjárműalkatrészek
Minden gépjárművet és gépjárműalkatrészt érintenek a 25 százalékos kiegészítő/büntető vámok?
Érintettek a személygépkocsik, mint például a limuzinok, SUV-ok, crossoverek, egyterűek, kisbuszok, valamint a könnyű haszongépjárművek.
Ugyanígy érintett sok autóipari alkatrész, mint például a motorok, sebességváltók, meghajtótengelyek és elektronikai alkatrészek (2025. május 3-tól kezdődően). A büntető/kiegészítő vámmal érintett termékkörök bővítése bármikor lehetséges.
Vannak kivételek bizonyos gépjárművekre és gépjárműalkatrészekre?
A Kanadából vagy Mexikóból származó járműveket alapvetően nem érinti a 25 százalékos kiegészítő/büntető vám. A vám csak a nem Egyesült Államokból származó alkatrészekre vonatkozik.
Ha egy jármű jogosult preferenciális elbánásra az USA, Kanada és Mexikó közötti szabadkereskedelmi megállapodás (USMCA) értelmében, az importőrök igazolhatják a jármű Egyesült Államokból származó részeit, így csak a nem amerikai alkatrészek esnek kiegészítő/büntető vám hatálya alá.
Azok a járműalkatrészek, amelyek az USMCA keretében preferenciális elbánásban részesülnek, és ennek megfelelően kezelhetők, mentesülnek a 25 százalékos kiegészítő/büntető vám alól. Ez mindaddig érvényes, amíg nem vezetnek be egy olyan eljárást, amely a vámtételt kizárólag az ilyen járműalkatrészek nem amerikai származó tartalmának értékére alkalmazza.
V. Kölcsönös vámok
2025. április 5. óta az USA-ba irányuló behozatalokat/importokat határozatlan időre további extra 10 százalékos értékalapú vámmal terhelik. Ez a tíz százalék minden behozatalra vonatkozik?
A 10 százalékos extra vám alapvetően minden behozatalra érvényes. Vannak azonban kivételek, többek között az okostelefonokra, számítógépekre és elektronikai alkatrészekre, valamint azokra az árukra, amelyek a II. mellékletben szerepelnek (például réz, gyógyszerek, félvezetők, faáruk, valamint bizonyos kritikus ásványi anyagok).
Ezenfelül mentesülnek azok az alumínium- és acéltermékek, amelyekre már korábban pótlólagos vámot vetettek ki a 2025. február 10-i 10895-ös és 10896-os proklamációk alapján, valamint a gépjárművek és gépjárműalkatrészek, amelyekre a 10908-as proklamáció szerinti kiegészítő/büntető vámok már érvényben vannak.
A Kínából, Mexikóból és Kanadából származó behozatalokra az adott országra érvényes vámtételek vonatkoznak (lásd fentebb).
A 10 százalékos kölcsönös vámok minden országra vonatkoznak, vagy vannak kivételek?
A 10 százalékos kölcsönös vámok jelenleg minden országra érvényesek, kivéve Kanadát és Mexikót. A Kínára vonatkozó kivételeket 90 napra felfüggesztették.
Ha egy árucikk 20 százalékban vagy annál nagyobb mértékben az Egyesült Államokból származó összetevőket tartalmaz, akkor az egész szállítmány mentesül a kölcsönös vámok alól?
Nem, csak az áru azon része mentesül az extra vámok alól, amely az Egyesült Államokból származó összetevőket tartalmazza. A nem Egyesült Államokból származó tartalom és rész továbbra is a kölcsönös vám hatálya alá tartozik.
A kölcsönös vámok a már meglévő MFN/legnagyobb kedvezmény vámok mellett érvényesek, vagy ezeket helyettesítik?
A kölcsönös vámok a már meglévő MFN-vámok mellett érvényesek, tehát azokat kiegészítik, nem helyettesítik.
Van mentesség azon szállítmányokra, amelyeket már a kiegészítő vámok hatálybalépése előtt berakodtak?
Igen, ez olyan árukra vonatkozik, amelyeket a kölcsönös vámok hatályba lépése előtt berakodtak és még szállítás alatt vannak, és amelyek szabad forgalomba bocsátása csak 2025. április 5. után történik meg. Az amerikai vámhatóságok aktuális iránymutatása szerint az importőrök ezt a kivételt azon áruk esetében alkalmazhatják, amelyek a kölcsönös vámok hatályba lépésének időpontjában szállítás alatt álltak, 2025. május 27-ig benyújtott vámáru-nyilatkozatok esetén.
VI. E-kereskedelem / de-minimis (800 dolláros küszöbérték) szabály
Hol találok információt az e-kereskedelemről?
A CBP (amerikai vámhatóság) az ezzel kapcsolatos gyakran feltett kérdéseket itt E-Commerce Frequently Asked Questions foglalta össze.
A de minimis szabály 2025. május 2-tól már nem alkalmazható?
A tolerancia szabályt (800 dolláros küszöbérték) eddig csak Kína tekintetében oldották fel, így 2025. május 2-án 00:01 órától a de minimis kivételek már nem vonatkoznak a Kínából (Hongkongot és Makaót is beleértve) származó, szabad forgalomba bocsátott vagy raktárból szabad forgalomba bocsátott behozatalokra.
Állapot: 2025. május 23.
Források: https://www.gtai.de/en/invest
[1] Executive Orders
[2] International Emergency Economic Powers Act