Acéltermékek behozatalára vonatkozó vámkontingens kérelmek kezelése
2019. július 10-én a 7011/2019 számon felhívás jelent meg a NAV részéről az egyes acéltermékek behozatalára vonatkozó védintézkedésekről és az ezekhez kapcsolódó vámkontingens kérelmekről és azok kezeléséről. Az alábbiakban ismertetjük a felhívás lényegesebb részeit.
A vámkontingens (vámkezelés során történő) ügyfél általi kérelmezésének bármilyen okból történő elmaradása esetén a kapcsolódó kiegészítő vámot meg kell fizetni. Tehát a nyilatkozattevő felelőssége, hogy a vámkontingenst a vám-árunyilatkozat preferenciakód (36. rovat) és kontingens-rendelésszám (39. rovat) rovatainak megfelelő kitöltésével kérelmezze. A vámhatóságnak ugyanis hivatalból vámkontingenst kérelmezni vagy kiosztani nem áll módjában.
A vámkontingens kérelmeket az uniós vámkontingens-kezelési rendszer (TQS) kezeli automatizált adatcsere útján. A vámkontingensek kiosztása főszabályként legkorábban a vám-árunyilatkozat elfogadásának napját követő 2. munkanapon történik. A teljes folyamat automatikusan zajlik a TQS-rendszer és a nemzeti vám-árunyilatkozat feldolgozó rendszer (CDPS) között.
Az uniós TARIC rendszer (https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=hu) a vámkontingens éppen aktuális egyenlegét mutatja, tehát nem képes egy korábbi időpontban érvényes egyenleget közölni. A nemzeti TARIC rendszer (http://kkk.nav.gov.hu/eles/1/taricweb/) ezzel szemben a lekérdező által megadott dátumra vonatkozóan jelzi ki, hogy azon a napon éppen milyen volt az egyenlege a vámkontingensnek.
A vámkontingens mennyiségek kimerülésének napján részkiosztásra kerül sor úgy, hogy a kimerülés napján elfogadott valamennyi vámkezelési kérelem (az igénylés arányában) részesül a rendelkezésre álló mennyiségből.
A vámjogszabályok nem zárják ki azt, hogy vámvisszatérítés vagy elengedés keretében a vámkontingens kérelmezése áruátengedést követően kerüljön rögzítésre a vám-árunyilatkozaton. Ebben az esetben ügyféli kérelemre a vámhatóság rögzíti a szükséges adatokat a vám-árunyilatkozaton, majd a kérelem automatikusan kerül továbbításra a TQS-rendszer felé. Az áruátengedést követően akkor igényelhető vámkontingens ha a kérelem benyújtásának időpontjában annak egyenlege nem nulla.
Bizonyos esetekben (pl.: vtsz változás, újrakivitel) a tagállamok visszatérítik a kiosztott vámkontingens mennyiségeket a TQS-rendszerbe. Ez eredményezheti azt, hogy egy már kimerült vámkontingensnek ismét lesz kiosztásra váró egyenlege. A Bizottság ilyen esetekben minimum 10 munkanapra blokkolja az újonnan megjelent mennyiség kiosztását annak érdekében, hogy az érintett gazdálkodók utólag kérelmezhessék azt. A blokkolás ideje alatt beérkezett kérelmek az eredeti vám-árunyilatkozat elfogadásának napjára tekintettel részesülhetnek a mennyiségből.
Fontos tisztában lenni továbbá azzal, hogy a vámkontingens kérelmekről nem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal dönt, azokat kizárólag csak továbbítja a Bizottság felé, így a kérelem elbírálására (ügyintézés ideje, döntés kimenetele) semmilyen hatással nem bír.